De Audi Q3 als
plug-in hybride
-
Eerste plug-inhybride model van Audi in het compacte SUV-segment
-
Volledig opgeladen in 3u en 45 minuten
-
Sportief en veelzijdig design
-
Audi connect
The future is electric. Dat bewijst Audi opnieuw met in januari de voorverkoop van de Q3 45 TFSIe en Q3 Sportback 45 TFSIe. Wat de modellen zo aantrekkelijk maakt? De combinatie van een elektrische rijervaring, eenvoudig opladen en een hoge geschiktheid voor dagelijkse gebruik.
De aandrijflijn en batterij
De twee Q3-modellen gebruiken allebei een 1.4 TFSI als verbrandingsmotor. Deze viercilinder ontwikkelt 110 kW (150 pk). De aandrijflijn wordt vervolledigd met een synchroonmotor met permanente magneet (PSM), die 85 kW aan vermogen ontwikkelt.
Veel rijplezier en hoog rendement – de aandrijflijn van de twee nieuwe modellen biedt het allebei. De 1.4 TFSI en de elektromotor ontwikkelen samen een systeemvermogen van 180 kW (245 pk) en een koppel van 400 Nm. Zowel de Q3 45 TFSIe als de Q3 Sportback hebben 7,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en ze halen allebei een topsnelheid van 210 km/u.
Het aandrijfbeheersysteem
Het aandrijfbeheersysteem van de compacte SUV-modellen is ontworpen voor een groot rendement. Behalve onder extreem koude omstandigheden starten de SUV’s steeds in de elektrische modus. Beide plug-inmodellen kunnen volgens NEDC tot 61 kilometer met plaatselijke nuluitstoot afleggen (51 kilometer voor de Q3 en 50 kilometer voor de Q3 Sportback volgens WLTP).
Hold, Charge en dynamic
Ongeacht de intelligentie van het aandrijfbeheersysteem behoudt de bestuurder steeds de controle. Door op de EV-knop te drukken kan men kiezen tussen auto hybrid en puur elektrisch rijden, terwijl tegelijk een menu opent in het MMI-systeem dat nog twee extra rijmodi biedt: Battery Hold en Battery Charge. Die dienen om de batterij op haar huidige peil te houden of om het laadniveau te verhogen.