Autofiscaliteit verandert grondig vanaf 1 juli 2023
Bestellen voor eind juni 2023 interessant voor optimalisatie
De komende jaren wijzigt er heel wat aan de autofiscaliteit voor bedrijfswagens. De evolutie naar emissievrije wagens is onherroepelijk ingezet.
Wat betekent dat concreet voor jouw vloot? Hans Parmentier, hoofd van de businessunit Fleet bij Raes Autogroep, beantwoordt een aantal pertinente vragen.
Welke wetgeving verandert er precies?
Het gaat om de federale wetgeving.
Het belangrijkste doel van de doorgevoerde wijzigingen is de vergroening van wagenparken. De kernboodschap is dat alleen CO2-neutrale voertuigen (emissievrije voertuigen die op elektriciteit of waterstof rijden) nog fiscaal interessant zullen zijn. De wijzigingen zullen minder impact hebben op de verkeersbelasting en op de inschrijving van voertuigen (BIV) omdat die op regionaal niveau bepaald worden.
Voor welke wagens wijzigt de wetgeving het strengst?
Alle niet-emissievrije wagens: voertuigen op benzine, diesel, LPG, CNG, maar ook plug-in hybrides.
Plug-in hybrides onderscheiden zich van 'mild hybrides' door hun batterijcapaciteit (minstens 0,5 kWh per 100 kilo wagengewicht), hun gemiddelde CO2-uitstoot (minder dan 50 gram per kilometer) én het feit dat ze via een laadpaal worden opgeladen. De veranderde fiscaliteit gaat altijd uit van de besteldatum van de bedrijfswagen, dus niet van de leveringsdatum of de datum van ingebruikname.
Opgepast: wanneer de wagen geleaset wordt, moet ook de bestelbon bij de leasingmaatschappij getekend zijn.
Hoe bereken je de fiscale aftrekbaarheid van een bedrijfswagen?
Dat gebeurt via de standaardformule: 120% - (0,5 x brandstofcoëfficiënt x CO2 per km). De coëfficiënt bedraagt voor dieselwagens 1; 095 voor benzinewagens en 090 voor auto's op aardgas. Een bedrijfswagen is maximaal 100% aftrekbaar (bij plug-in hybrides) en minimaal 40%.
Wat verandert er vanaf 1 juli 2023 aan de CO2-bijdrage?
Deze bijdrage, ook wel de solidariteitsbijdrage genoemd, stijgt vanaf 1 juli 2023 met een bepaalde verhogingsfactor.
Tot en met 31 december 2024 betaal je een verhoogde CO2-bijdrage die gelijk is aan de CO2-uitstoot (uitgedrukt in gram per kilometer) maal 2,25. De jaren daarop wordt die stijging nog sterker en bedraagt de verhogingsfactor respectievelijk 2,75 (2025), 4 (2026) en 5,5 (2027). Die gevoelig gestegen solidariteitsbijdrage zal dus ongetwijfeld een stevige impact hebben op de totale kostprijs (TCO).
Welke veranderingen zijn in de wetgeving opgenomen voor emissievrije wagens?
Elke elektrische auto die tot en met 31 december 2026 wordt besteld, is tot dan (samen met de autokosten) volledig fiscaal aftrekbaar.
In 2027 wordt dat 95%, in 2028 90%. De 3 volgende jaren daalt de aftrekbaarheid vervolgens met 7,5%. Bijgevolg kan de elektrische wagen vanaf 1 januari 2031 nog voor 67,5% ingebracht worden; zijnde min of meer de huidige aftrekbaarheid van niet-emissievrije wagens.
Wat is het beste advies dat fleetverantwoordelijken nu kunnen volgen?
Zorg ervoor dat de bestelbon en/of de leasingovereenkomst voor nieuwe bedrijfswagens opgemaakt én ondertekend is door de verkoper/leasegever én de koper/leasenemer (belastingplichtige vennootschap of eenmanszaak) voor de startdatum van de nieuwe regels inzake autofiscaliteit.
Tot en met 30 juni 2023 blijft de TCO van niet-emissievrije wagens nog stabiel zolang de wagen niet van eigenaar verandert (inflatie en brandstofkosten niet meegerekend).
Zoekt u hulp bij de analyse van uw situatie?
Tot en met 30 juni 2023 kan u zorgeloos een diesel, benzine, hybride of plug-inhybride kopen of leasen. De TCO van deze voertuigen blijft immers stabiel over hun hele fiscale gebruiksduur, de inflatie en brandstofkosten buiten beschouwing gelaten. Bent u van plan toch de overstap te maken naar hybride? Dan raden we toch aan uw aankoop te versnellen.
Ontdek ons aanbod stockwagens of maak een afspraak met een verkoper voor de configuratie van een nieuwe wagen. Specifieke vragen? Contacteer onze Fleet Business Unit
Dit kan u ook interesseren:
Opgelet met de fiscale aftrekbaarheid op plug-in-hybrides vanaf 1 januari 2023
Voor bestellingen vanaf 1 januari 2023 zijn de brandstofkosten niet meer even fiscaal aftrekbaar volgens hetzelfde percentage van de auto zelf. Ondernemingen die hybrides bestellen na deze datum, ondervinden jaar na jaar een grotere fiscale last. De vernieuwde fiscaliteit: wat betekent dit voor uw wagen(park) als ondernemer en zelfstandige?
Brandstofauto of elektrisch: wat is de juiste keuze bij het aanschaffen van een nieuwe auto?
Vanaf 2035 worden er geen auto’s meer verkocht op benzine of diesel. Dan is het enkel nog elektrisch te doen. Maar wil dat zeggen dat u nu ook al moet kiezen voor een elektrische wagen als u op zoek bent naar iets nieuws? We bekijken het vanuit verschillende hoeken.
Is een elektrische wagen nog altijd duurder dan een brandstofauto?
Desondanks dat elektrische auto’s steeds meer worden aangekocht, blijft het statement dat elektrische auto’s duurder zijn dan brandstofauto’s bestaan. Hoewel dat de aankoopprijs van een elektrische wagen hoger ligt dan die van een brandstofauto, zijn er veel meer andere kosten waarop u wel kan besparen, die het totaalplaatje veel aantrekkelijker maken.